Toen een eigen bedrijfje als grafisch vormgever geen standhield, ging Lotte als verkoper, eventplanner en vormgever aan de slag in een grote winkel. De winkel ging failliet en het was haar moeder, zelf meer dan 30 jaar leerkracht, die voorstelde om in het onderwijs te gaan kijken. Dat nam ze letterlijk en regelde een vrijwillige stage op een basisschool. Via via kwam ze daarna uit bij het allereerste zij-instroomtraject dat O2A5 destijds aan het opstarten was. Inmiddels is zij afgestudeerd en werkt zij in unit 4-5-6 en staat ze voor de thuisgroep 4-5 van De Tuimelaar.
Lotte: ‘Na de informatieavond bij O2A5 kon ik in het oriëntatietraject stagelopen op obs De Stapsteen. Daarna volgde een assessment. De vraag of het iets voor mij zou zijn, had ik als snel beantwoord. Ik zat gelijk op mijn plek hoor! En dat moet ook wel. Je moet het écht leuk vinden, want het traject is pittig. Als je een gezin hebt, is het ook belangrijk om met hen te overleggen. Je hebt hun support nodig om veel tijd in studeren te kunnen steken.
Eerst was ik erg zoekende. Er komt heel veel informatie op je af, zowel op school als in je studievakken. De leerkrachtcoach, die je bij O2A5 krijgt toegewezen, heeft mij erg geholpen met het praktische stuk. Waar begin je in de groep, hoe bouw je een les op, welke werkvormen zijn er? Doordat ik elke week feedback van haar kreeg, zag ik ook mijn eigen groei.
Verlies ook je doel niet uit het oog. Ik moest er hard voor werken, maar ik wilde heel graag dat diploma halen en ik wist: als ik daar ben kan ik doen wat ik leuk vind! Ik liep bijvoorbeeld vast op de rekentoets, hoe hard ik er ook voor oefende. Durf dan ook over je trots heen te stappen en vraag om hulp. Ik nam iemand in de arm om mij bijles rekenen te geven.
In het begin lag ik ook ‘s nachts wakker van de lessen die ik de dag erop ging geven. Repeteren, de les regisseren en steeds opnieuw. Je denkt over alles na. Waar ga ik staan, wat doe je als een leerling iets doet wat niet mag, hoe motiveer ik de groep etc. Want dat leer je niet op de Pabo. Klassenmanagement ondervind je in de praktijk. Ik ging ook vaak in mijn eigen tijd bij andere leerkrachten in de groep meekijken. Met de tijd merk je dat steeds meer dingen vanzelf gaan, je krijgt vertrouwen. Je voelt dat je niet meer zoekend bent, maar kan onderzoeken. Je bent zelf in staat de dingen op te pakken die je wilt weten.
Ik merk dat de kennis en ervaring uit mijn eerdere banen mij ook helpen. Mijn creativiteit kan ik kwijt in de lessen. Ik krijg bijvoorbeeld de vrijheid om veel van de projecten voor het vak Wereldoriëntatie te mogen bedenken binnen unit 4-5-6, met op het einde de expositie in de school voor de ouders van deze leerlingen. In de winkel was de klant altijd koning en bij ontevredenheid ging je het gesprek aan. Goed luisteren is dan vaak al het halve werk. Eigenlijk is de leerling nu mijn klant!’
© 2002-2024 Alle rechten voorbehouden - Stichting O2A5 , website ontwerp & ontwikkeling door ProdaCom
Naar boven