Lotte Ruwaard (foto: midden) en Deborah van der Steenhoven (foto: rechts) zijn leerkracht op onze school in Giessen Oudekerk. Een kleine dorpsschool met een onderbouwgroep 1-4 en een bovenbouwgroep 5-8. Met een klein team (van leerkrachten en ondersteuners) verzorgen zij goed onderwijs voor zo’n 40 leerlingen.
Deborah: ‘Wat mij aantrekt is dat je echt met onderwijs bezig bent, het les geven. Je bent zelfsturend en heel zelfstandig aan het werk. Er is veel ruimte om lessen binnen onze visie aan te laten sluiten bij de actualiteit. Overlegmomenten zijn bondig en beslissingen zijn snel genomen. ’ Lotte: ‘Ik ben het eens met Deborah. Die mate van flexibiliteit vind ik heerlijk. Je hebt direct invloed op hoe dingen gaan. Voor alle vakken gebruiken wij bijvoorbeeld lesmethodes, die zijn echter niet geschreven voor een brede combinatiegroep. Met je eigen vakmanschap en creativiteit vul je de methode aan met onderwerpen en activiteiten, zodat alle leerlingen een aantrekkelijke les hebben en betrokken zijn. Sterker nog, het geeft je zelfs de mogelijkheid om eigen onderwijs te ontwikkelen!
Ik vind het ook mooi dat ik leerlingen vier jaar lang zie ontwikkelen, dat jong leert van oud en andersom. Deborah: ‘Het is interessant om gedurende die 4 jaar de gehele doorgaande lijn in de praktijk te zien en toe te passen. Ook kunnen wij juist doordat die leerlijnen in één klas gegeven worden, makkelijk aansluiten bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen.’
Lotte: ‘Omdat onze school bij cluster Giessenlanden hoort, staan we er ook niet alleen voor. Binnen ons cluster van 6 scholen werken we volgens HPS (High Performing Schools). We werken in leerteams aan goed onderwijs, waarbij leren en onderzoek doen belangrijke pijlers zijn. Ikzelf ben voorzitter van een leerteam. We bespreken waardevolle zaken en dingen waar je tegenaan loopt. Met elkaar onderzoeken we oplossingen.’ Deborah: ‘Eigenlijk hebben we dus nog zo’n 35 collega’s waar we op terug kunnen vallen. Het gezelschap is heel divers en ik vind het mooi om te zien hoe we van elkaar leren; jong en oud, startend en ervaren.
Wijzelf hebben onderwijsontwikkeling op de agenda staan. We gaan ons verdiepen in de lesmethoden om onze lessen nog passender te maken. Door te verbeteren en wellicht te vernieuwen.’
Lotte: ‘Ouders waarderen onze school om de kleinschaligheid, het groene karakter, het feit dat alle leerlingen gezien worden en we makkelijk en laagdrempelig contact met elkaar hebben.
We zitten nu in een heel oud pand, maar naast de school wordt eind juni de eerste paal geslagen voor ons nieuwe pand! In het voorjaar van 2025 is het klaar.
In ons team zijn we gelijkwaardig aan elkaar. Iedereen hoort erbij, ook de stagiaire en de vrijwilligers. We werken nauw samen en zijn met plezier aan het werk.
Lees ook:
© 2002-2024 Alle rechten voorbehouden - Stichting O2A5 , website ontwerp & ontwikkeling door ProdaCom
Naar boven