Na 17 jaar lesgeven op een grote school bij een ander bestuur, was onze collega Michelle van Steenis op zoek naar een plek waar ze gerichter met leerlingen bezig kon zijn. Inmiddels werkt zij 3 jaar op obs De PWS, een kleine school in Lexmond.
Michelle: ’Ik was destijds de zin in het lesgeven een beetje verloren, want ik had een grote groep en was zo druk met alles in goede banen leiden. De groepsdynamiek, de te blussen brandjes, het zorgen voor afwisseling en aanpassing voor de leerlingen, de zorg(gesprekken en plannen) voor meerdere leerlingen etc. Aan het einde van de dag had ik vaak het gevoel dat ik niet alle leerlingen écht had kunnen zien ook juist de leerlingen die minder opvielen. Ik kon niet iedereen meer de aandacht geven die ze verdienden.
Op de PWS sta ik nu in groep 3-4 een combinatiegroep en dat is zo anders. Ik zie elk kind, kan extra uitleg en hulp geven waar nodig en er is veel meer rust. Leerlingen leren omgaan met uitgestelde aandacht en er is altijd plek om ergens in een hoekje rustig te werken en andere materialen aan te bieden. Leerlingen hoeven elkaar niet heel de tijd tegen te komen. Letterlijk en figuurlijk is er ruimte en het allerbelangrijkst: ruimte om te zijn wie je bent. De acceptatie is groot in een kleine groep, omdat de leerlingen elkaar ook zo goed kennen. Bovendien geeft het ook zoveel mogelijkheden om spontaan op actualiteiten in te gaan en meer betekenisvol te werk te gaan.
Natuurlijk zijn er ook nadelen als er minder leerlingen zijn. De nadruk ligt ook op goed met elkaar kunnen samenwerken en groepsvormende spellen, want er is minder keuze in vriendjes en vriendinnetjes. En je hebt een kleiner team; minder collega’s om alle taken te doen. Maar ook dat werkt prima en echt anders dan op een grote school. Op de PWS hebben we een hecht team dat hetzelfde in het onderwijs staat. We hebben hetzelfde doel, verwachtingen en kijk op leerlingen. We kunnen op elkaar vertrouwen en op elkaar bouwen. Dat is belangrijk, want de lijnen zijn korter. Dat gaat ook vanzelf want we hebben veel contact met elkaar. Na schooltijd drinken we bijna altijd thee en dan praten we bij en sparren we over wat er moet gebeuren. Die doet dit en die doet dat en alles is snel geregeld. Bij grote zaken als bijvoorbeeld een nieuw rapport, plannen we tijd om er echt voor te gaan zitten en te onderzoeken. Ouders geven ons vaak terug dat de rust bij de leerlingen en het team zo fijn is en dat is natuurlijk heel leuk om terug te horen!
Ik zit hier echt op mijn plek en vind minder leerlingen een grote pré. Ik heb meer zicht op hun emotie en cognitie en dat is wat ik het mooiste vind aan mijn vak. Ik kan iedereen die hier zijn hart heeft liggen en echt van het vak houdt, aanraden om de kleine school te overwegen. Er liggen mooie kansen voor je. Kom gerust eens kijken!’
© 2002-2024 Alle rechten voorbehouden - Stichting O2A5 , website ontwerp & ontwikkeling door ProdaCom
Naar boven