Kwaliteitscoördinatoren Ilse Hagoort, Linda Rietveld en Nathalie Brocken werken nauw samen in hun O2A5-cluster van 6 scholen:
Met een ervaren IB-er in het cluster en 2 collega’s die nieuw startten, ontstond vier jaar geleden als vanzelf contact tussen hen. Toen in het cluster een start werd gemaakt om met de zes scholen samen te werken voor duurzaam kwalitatief onderwijs, zijn zij uitgegroeid tot een professioneel en bevlogen team van kwaliteitscoördinatoren (KC’ers). Zij doen er alles aan om leerlingen met plezier naar school te laten gaan en leerkrachten sterker te maken in de groep. Ilse Hagoort, Linda Rietveld en Nathalie Brocken vormen de rode draad in de samenwerking voor goed onderwijs met alle collega’s in het O2A5-cluster Giessenlanden.
Ilse: ‘Ik vind het fijn dat de directie ons echt als partner ziet om het onderwijs in ons cluster nog beter te maken. We zijn gelijkwaardig aan elkaar en we worden door hen overal in meegenomen om te sparren of advies te geven.’
Linda: ‘We zijn ook meer in de klas dan voorheen. Minder papierwerk en aan de slag om leerkrachten te ondersteunen en nog sterker te maken’. Nathalie: ‘Als zorgregisseur, trendanalist en leercoördinator kijken we met een brede blik. Hoog over, zo kunnen we werken aan beleid voor het hele cluster. Bijvoorbeeld door onderzoek te doen.’ Ilse: ‘We vinden het belangrijk evidence informed te werken, we kijken altijd naar de cijfers. We zijn een professionele leergemeenschap en werken met leerteams dat maakt leerkrachten veel zelfsturender.’
Linda: We hebben een goed werkende kwaliteitsstructuur. Wij hebben als MT een aantal kwaliteitskaarten voor het hele cluster gemaakt. De teams hebben daar feedback op gegeven. Ook worden nu kwaliteitskaarten gemaakt door de leerteams. Door deze kwaliteitskaarten is voor iedereen helder wat de afspraken en kaders zijn. Er is tevens overzicht van ieders expertise. Als een leerkracht wil overleggen met een leescoördinator, dan zoekt hij/zij de expert in het cluster op. Ze hebben ons dan niet direct nodig.’
We hebben met de 3 KC’ers veel formats en manieren van werken hetzelfde gemaakt, mocht één van ons uitvallen, dan kan dit door een andere KC’er makkelijk worden overgenomen.
Ilse: ‘We hebben standaard collegiale visitatie op de jaarplanning staan. Leerkrachten kunnen bij een andere collega meekijken en wij gaan dan voor de groep.’ Nathalie: ‘Dat is voor ons ook fijn om de leerlingen weer in het vizier te hebben.’ Linda: ‘Ik heb altijd 1 groep gehad en kan nu regelmatig ervaren hoe een combinatieklas werkt. Het geeft mij meer inzicht.’ Ilse: ‘Ik merk dat als ik ga observeren in de klas, ik het anders ervaar dan wanneer ik zelf lesgeef. Het houdt ons ook scherp.’
Linda: ‘In de leerteams werken we samen met de leerkrachten en zijn we op een andere manier in gesprek. De leerkrachten zetten hun kennis en expertise in en met elkaar kijken we naar literatuur en doen we onderzoek. De Doorstroomtoets is nu bijvoorbeeld een hot item. Daar zijn we echt met elkaar over in gesprek.’ Nathalie: ‘Wij houden de brede blik en zorgen voor de werkbaarheid in het cluster’.
Ilse: ‘Ik ben er eigenlijk wel trots op als ik kijk naar waar we als cluster gestart zijn en waar we nu met elkaar staan. Waar eerst iedereen individueel op de scholen werkte, is er nu altijd samenwerking’. Nathalie: ‘De collega’s op de scholen kennen elkaar nu echt en weten elkaar te vinden. Dat is een groot voordeel omdat we een aantal kleine scholen hebben en dan heb je niet zoveel collega’s. Nu zijn we één cluster.’ Linda: ‘Er is ook meer onderling begrip, bijvoorbeeld over de uitdagingen die we hebben op de kleine scholen, die de grote school misschien als vanzelfsprekend ervaart.
Nu is ons doel dat we de resultaten omhoog willen. We hebben hoge verwachtingen van de leerkrachten, de leerlingen en natuurlijk onszelf.’ Ilse: ‘Dat brengt ook weer kansen en mogelijkheden voor collega’s in hun eigen ontwikkeling. Dat is het mooie aan werken bij O2A5, het is een lerende organisatie waar je echt wordt gehoord en gezien.’ Nathalie: ‘Er zijn veel mogelijkheden voor collega’s om verder te groeien. Ook als je net bij ons komt werken.’
© 2002-2024 Alle rechten voorbehouden - Stichting O2A5 , website ontwerp & ontwikkeling door ProdaCom
Naar boven